Etapele realizarii unui
plan didactic de success
Proiectarea demersului
didactic
Proiectarea demersului
didactic presupune parcurgerea de către profesor a următorilor paşi:
· lectura programei şcolare;
· identificarea unităţilor de învăţare,
care stau la baza realizării planificării calendaristice;
· elaborarea planificării calendaristice
· proiectarea unităţilor de învăţare.
Proiectarea unităţilor
de învăţare
Etape care corespund
abordării procesului didactic într-o succesiune logică:
Proiectul unei unităţi
de învăţare
O unitate de învăţare
este o structură didactică: •deschisă şi flexibilă, •unitară din punct de
vedere tematic, •se desfăşoară pe o perioadă determinată de timp, •determină
formarea la elevi a unui comportament specific, generat prin integrarea unor
competenţe specifice şi •se finalizează prin evaluare
Tipuri de lecţii
1. Lecţia de
comunicare/dobândire a cunoştinţelor
2. Lecţia de formare a
priceperilor şi deprinderilor (sau lecţia de munca independentă)
3. Lecţia de
recapitulare şi sistematizare (sau lecţia de fixare şi consolidare a
cunoştinţelor)
4. Lecţia de evaluare a
performanţelor şcolare (verificare şi apreciere a cunoştinţelor)
5. Lectia mixtă (sau
combinată)
De retinut: Competen
ele generale corespund ciclurilor de învătare (gimnazial/liceal,etc) Competen
ele specifice corespund unui an scolar Proiectele lectiilor vor contine
obiective operationale , specifice tipurilor de lectii alese, NU obiective
generale si obiective specifice
Formularea obiectivelor
operaţionale se va face apelând la verbe de acţiuneface apelând la verbe de
acţiune “Elevii să devină capabili....
(“să indice”, “să recunoască”,” să enumere”, “să denumească”, “să descrie”, “să explice”, “să definească”, “să
clasifice”, “să demonstreze” “să compare”, “să realizeze”, să redacteze” “să
deseneze”, “să ilustreze” etc.)
Formularea standard a unui obiectiv operaţional poate fi următoarea: “La
sfârşitul activităţii, elevii puşi în situaţia de ……../având acces la ….…./
după citirea textului ..….../ utilizând …… etc.,
De evitat verbe care se
referă la stări interioare care nu pot fi observate şi evaluate direct: “să
ştie”, “să cunoască” , să înţeleagă, să-şi dea seama” s.a. Problema este ce
anume vor trebui să facă elevii pentru a dovedi că “ştiu”, “au înţeles”,
“cunosc” .... un lucru
No comments:
Post a Comment